خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/06/18 - 19:20
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
نادری در نخستین نشست جهانی پارلمانی سران در باره مقابله با تروریسم:

ایران هنوز قربانی تروریسم مورد حمایت برخی کشورهای مدعی حقوق بشر است

رئیس اتحادیه بین‌المجالس مجلس شورای اسلامی، گفت: حادثه دوسال گذشته ۳۱ شهریور که ۲۳نفر کودک، زن و مردم عادی به شهادت رسیدن و شهادت فرمانده ایرانی حاج قاسم سلیمانی نشان از این دارد که ایران هنوز قربانی تروریسم مورد حمایت برخی کشورهای مدعی حقوق بشر است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عصر امروز( پنجشنبه ۱۸ شهریورماه) احمد نادری رئیس اتحادیه بین‌المجالس مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست جهانی پارلمانی سران در باره مقابله با تروریسم سخنرانی کرد.



متن این سخنرانی به شرح زیر است:







بسم الله الرحمن الرحیم



آقای رییس،



مایه خوشوقتی است که به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی ایران در این رویداد مهم حضور می‌یابم.



رادیکالیزاسیون و نفرت‌پراکنی دو ثمره منفور ترویج جهل در جوامع انسانی مختلف است. آزادی حقیقی بشر در گرو آگاهی او و احترام متقابل تمدن‌ها و فرهنگ‌ها به یکدیگر است. اقدام  مؤثر پارلمان‌ها در مبارزه با رادیکالیزاسیون و نفرت‌پراکنی، در گرو مقابله با جهل از طریق تضمین یک فضای تعاملی سازنده، هم در داخل جوامع  و هم میان  آنها، است.



اسلام هراسی و تعرض به مقدسات مذهبی و فرهنگی به بهانه آزادی بیان در برخی از کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر همچنان به گونه ای نظام مند در حال افزایش است. در قدرت‌های غربی موجد تروریسم تکفیری اراده واقعی برای مقابله با این معضل جدی جامعه بشری مشاهده نمی‌شود و تشدید چنین مواردی در دوران همه گیری کووید-۱۹ در جهان مایه نگرانی عمیق است. ما از برنامه ها و اقدامات سازمان  ملل متحد و اتحادیه بین المجالس در زمینه ارتقای همزیستی مسالمت‌آمیز و تشویق گفت وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در امر مبارزه با رادیکالیزاسیون و نفرت‌پراکنی حمایت و ابتکارات سازمان همکاری اسلامی در این زمینه از جمله تعیین روز 15  مارس به عنوان روز جهانی مبارزه با‌ اسلام هراسی را بسیار مفید ارزیابی می‌کنیم.



ایران بعنوان کشوری که خودش قربانی تروریسم است با ۱۷ هزار شهید و حادثه دوسال گذشته ۳۱ شهریور که ۲۳نفر کودک و زن و مردم عادی به شهادت رسیدن و شهادت فرمانده ایرانی حاج قاسم سلیمانی نشان از این دارد که ایران هنوز قربانی تروریسم مورد حمایت برخی کشورهای مدعی حقوق بشر است



ایران علاوه بر ارائه ابتکارات متعدد در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای مبارزه با پیامدهای نفرت‌پراکنی و رادیکالیزاسیون، برای رهاسازی کشورهای منطقه غرب آسیا از چنگال پلید افراط گرایی و تروریسم تکفیری و داعش اقدام عملی نموده و در این راه شهدای ارزشمندی مانند سردار قاسم سلیمانی پیش‌ قراول مبارزه با جهل تکفیری در منطقه را تقدیم کرده است. در پایان بر ضرورت فعال‌تر شدن پارلمان‌ها در رسیدگی به موضوعات مشروحه زیر و بذل اهتمام لازم برای تقویت  اقدامات در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در باره آنها تأکید می‌نمایم:



- حمایت از رد هر گونه گرایش رادیکال و نفرت‌پراکنی مبتنی بر نژاد، رنگ، طبقه اجتماعی، مذهب و رد قاطعانه هر گونه سوء‌استفاده از مبارزه با این دو معضل برای پیشبرد اهداف سیاسی ناصواب.



- تصویب قوانین در سطوح داخلی و بین‌المللی برای کاهش آثار ناشی از کوید-۱۹ بر افزایش نفرت‌پراکنی و بیگانه ستیزی.



-جلوگیری از حمایت مالی و تشکیلاتی برخی قدرت‌ها و جریان‌های سیاسی از فرقه‌های غیرقانونی و افراطی و سازمان‌های تروریستی در کشورهای در حال توسعه



- رسیدگی جدی به سیاست‌های سخت‌گیرانه و اقدامات غیرقانونی برخی از کشورهای پیشرفته علیه مهاجران  و پناه‌جویان به بهانه مقابله با افراط‌گرایی.



- تدوین و تصویب قوانین و ساز و کارهای مناسب در زمینه اینترنت و ICT  در سطوح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور رصد جریان های فکری و گروه‌های افراطی و نژادپرست در سطح جهانی.



 متشکرم./



پایان پیام

 

  • کد خبر : 326744
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار